Bumi yang kamu jejaki sekarang aman, tenang, penuh kenikmatan. Setiap yang kamu ingin lakukan, tiada kesusahan mahupun ketakutan. Kamu bermain, berhibur di tempat-tempat hiburan, bergelak ketawa bersama rakan-rakan, berdating, semuanya itu bisa kamu lakukan. Kamu fikir tanah kamu jejaki itu bapa kamu yang punya?? Kamu fikir hidup kamu sudah sempurna??

Jauh disana, saudara-saudara seagama sedang menderita, ketakutan, kelaparan, kesakitan. Mahukan bermain, berhibur, keluar rumah pun belum tentu boleh. Kematian di depan mata, bunyi tembakan menjadi teman, tangisan mengganti hening malam..

Ingatlah sabda Nabi: “Barangsiapa yang berpagi-pagi bukan memikirkan permasalahan ummat Islam, maka dia bukan dari kalangan kami” – Al-Hadith.

Palestina, dari segi geografinya dikelilingi negara-negara Islam, bukannya negara-negara barat atau pemerintah-pemerintah kafir. Antara negara Islam terkuat dan terkaya yang ada berdekatan Palestina adalah Arab Saudi. Ada pula negara yang mempunyai ketenteraan yang hebat seperti Yaman. Jauh dari Palestina, terdapat banyak lagi negara Islam yang mempunyai kekuatan gagah seperti Iran, Indonesia dan Malaysia. Negara-negara di dalam OIC mempunyai lebih dari 200 buah negara semuanya.

Namun, Palestina yang kecil jika hendak dibandingkan negara-negara arab yang lain itu, dijajah pula oleh Israel yang bilangannya jauh lebih sedikit, yang negaranya jauh lebih kecil, tidak mampu dibebaskan oleh muslimin yang ramai di sekelilingnya.

Dimana kamu??

Benarlah sabda Rasulullah SAW: “Satu hari nanti, kamu akan dihurungi musuh seperti mana makanan dihurungi semut”Sahabat-sahabat bertanya, “Apakah kami sedikit ketika itu ya Rasulullah?” Rasulullah SAW menjawab: “Bahkan kamu ramai, tetapi ibarat buih di lautan”..

Kamu masih lagi boleh bermain? berhibur di tempat-tempat hiburan? bergelak ketawa bersama rakan-rakan? berdating dengan teman perempuan kamu??

Fikirlah kamu..

Sudah tiba masanya kamu serius dengan keimanan kamu, sudah tiba masanya kamu bergerak mengajak lebih ramai lagi untuk kembali kepada keimanan ini. Sehari kamu lewat, rekahan di Majidil Aqsa bertambah. Masa, yang lepas tidak akan kembali. Lebih lewat kamu lambat, lebih buruk keadaan. Sepatutnya kamu menyedari keadaan genting hari ini.

Palestina itu negara kamu! Rakyat di dalamnya adalah saudara mara kamu! Kematian mereka, kematian keluarga kamu!

Oleh itu, jangan tunggu lagi. Bergeraklah, asahkan keimanan kamu! kembali kepada Allah SWT sambil mengajak manusia di keliling kamu untuk turut bersama. Hanya apabila kamu beriman dengan sebenarnya, barulah Allah akan membuka pintu kemenangan pada kamu.

Sekian..
p/s: Semoga dapat diambil peringatan bersama..

Posted by Bahtera Hamba Friday, February 5, 2010

Subscribe here