Pertama, lemahnya akidah dan iman. Ada pertanyaan kenapa lemahnya akidah dan keimanan bagi umat Islam, karena kita dari dahulu sentiasa mengabaikan ajaran agama Islam, mengabaikan ilmu-ilmu Islam dan mengutamakan ilmu-ilmu yang lain dan ilmu agama Islam kita jadikan ikut-ikutan sahaja, yang penting kita makmur secara dunia, tetapi agama kita singkirkan dari kehidupan,

Kalau sedar, kita sesungguhnya termasuk dikalangan orang yang kufur nikmat, dahulu kita sebelum merdeka, kite menangis-nangis dan mengadu kepada Allah, setiap malam kita berdoa sambil duduk, berdiri dan berbaring, tetapi setelah merdeka, kita singkirkan hukum-hukum Islam, syariat-syariat Islam dan ajaran Islam dari kehidupan kita, inilah yang mengakibatkan umat Islam mundur dari hari ke hari hingga hari ini.

Kedua, tidak adanya ukhuwah Islamiyah. Kita berpecah belah dengan timbulnya berbagai aliran, organisasi dalam Islam, yang mengikut parti-parti tertentu sehingga akhirnya merugikan umat Islam sendiri.

Rasulullah SAW mensinyalir yang artinya “hampir tiba masanya dimana bangsa-bangsa lain itu akan mengoyak dan menyerbu umat Islam seperti makanan di atas meja hidangan”.

Lalu sahabat merasa hairan kemudian bertanya kepada Rasul “apakah jumlah kami waktu itu sedikit, sehingga kami dikoyak dan diserbu sedemikian rupa seperti makanan yang hendak dihidangkan ? “.

Kemudian nabi menjawab “tidak, bahkan jumlah kamu ketika itu banyak, tetapi jumlah kamu tidak memiliki kualiti dan terpecah satu dengan yang lain, akhirnya kondisi semacam ini hanya banyak tetapi tidak mempunyai kualiti seperti buih yang ada dilautan”.

Ternyata penyebab utama adalah, seperti mana yang disebut oleh Rasulullah didalam hadisnya yang berbunyi: “di dalam dada umat Islam itu ada penyakit wahn, sahabat bertanya apa penyakit wahn itu ya Rasulallah?, Baginda menjawab: “cintakan dunia dan takut mati”.

Kalau hal ini masih ada pada diri umat Islam maka sampai pada hari kiamat pun kita tidak akan memperolehi khairul ummah..fikir-fikirkan bersama..

Posted by Bahtera Hamba Tuesday, February 9, 2010

Subscribe here